Formalności Pogrzebowe
2009-01-01
Ból po śmierci bliskiej osoby pozostawia niewiele miejsca na rozsądek. Są jednak sprawy nie do uniknięcia. Takie, którymi zająć się po prostu trzeba, by uniknąć późniejszych komplikacji. Istnieje kilka formalności, którymi należy się zająć zaraz po śmierci bliskiego.
Jak poradzić sobie z formalną stroną pochówku?
KARTA ZGONU
Pierwszą czynnością, jaką musimy wykonać, jest wezwanie lekarza. Stwierdzenie zgonu powinno nastąpić do dwunastu godzin od czasu tego wezwania.
Po stwierdzeniu, że faktycznie wystąpiło ustanie wszystkich funkcji życiowych, lekarz wypisuje odpowiedni dokument: tak zwaną kartę zgonu. Jeśli śmierć ma miejsce w szpitalu, kartę zgonu otrzymujemy właśnie tam.
Gdy mamy do czynienia ze śmiercią osoby, która przewlekle chorowała, dokument wypisuje lekarz prowadzący leczenie. Kiedy śmierć przychodzi nagle, w miarę możliwości należy skierować się do lekarza rodzinnego. Lekarz pogotowia ratunkowego nie może wystawić karty zgonu, jeśli fakt śmierci nastąpił przed przed jego przybyciem. Gdy jednak próbował udzielić pomocy żywej jeszcze osobie, po czym ta zmarła, wystawienie przez niego karty zgonu jest zgodne z prawem.
AKT ZGONU
Wraz z wystawioną przez lekarza kartą zgonu oraz dowodem osobistym zmarłego, udajemy się do Urzędu Stanu Cywilnego. Tam zostaje wydany akt zgonu. Otrzymujemy trzy bezpłatne egzemplarze jego odpisu.
USŁUGI ZAKŁADU POGRZEBOWEGO
W organizacji pogrzebu pomaga wybór dobrego zakładu pogrzebowego. Warto wiedzieć, że wiele zakładów samodzielnie załatwia wszystkie urzędowe formalności. Oferty można znaleźć zarówno na tablicach ogłoszeniowych we własnym mieście, jak i w prasie oraz na stronach internetowych. Do zakładu należy przynieść odpowiednie dokumenty. Oprócz wymienionych wyżej karty i aktu zgonu, są to zazwyczaj NIP i legitymacja ZUS zmarłego (a także, w przypadku osoby zamężnej, dowód osobisty, NIP i legitymacja ZUS współmałżonka). Wybrany przez nas zakład odbiera zwłoki i zawozi je do kostnicy.
Wraz z pracownikami zakładu pogrzebowego ustalane są szczegółowe kwestie dotyczące organizacji pogrzebu.
ZASIŁEK POGRZEBOWY
Wiele osób niepokoi się kosztami związanymi z przygotowaniem uroczystości pogrzebowej. Niepotrzebnie. Pieniądze na pochówek dostajemy ze Skarbu Państwa, jako tak zwany zasiłek pogrzebowy. Wysokość zasiłku zmienia się co jakiś czas, ale wystarcza, by pokryć najważniejsze koszty. Zwrot zasiłku pogrzebowego zapewnia Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Po pieniądze możemy się udać po odbytej uroczystości, bądź rozliczyć się z kwoty w zakładzie pogrzebowym.
ŚWIECKI CZY KOŚCIELNY?
Po ustaleniu daty i godziny pogrzebu zgłaszamy się do kancelarii parafialnej kościoła, w którego wspólnocie był zmarły. Zabieramy ze sobą odpis aktu zgonu. Powiadamiamy księdza o terminie pogrzebu. Możliwy jest także pogrzeb świecki, bez obecności duchownego. Uroczystość jest wtedy prowadzona przez osobę bez uprawnień kapłańskich. W odnalezieniu takiej osoby pomagają zakłady pogrzebowe.
KLEPSYDRY
Są to ozdobne zawiadomienia o śmierci i pogrzebie. Widzimy je tak często, że czasem przestajemy zauważać ich obecność. Tymczasem przychodzi chwila, gdy sami musimy zająć się poinformowaniem sąsiadów i znajomych o śmierci kogoś bliskiego. Klepsydry zamawia się zazwyczaj w zakładach pogrzebowych. Możliwy jest wybór odpowiedniego wzoru i formy, w jakiej napisane zostanie zawiadomienie.
Jak więc widać, organizacja pogrzebu przysparza sporo kłopotów. Jest szczególnie trudna ze względu na ból, który nieuchronnie wiąże się ze stratą bliskiego człowieka. Warto więc w tej sytuacji poprosić kogoś zaufanego o pomoc. Lub samemu zaoferować wsparcie w załatwianiu formalności.